21 يناير 2008



لم اكن قد جاوزت الثلاثين حين انجبت زوجتي اول ابنائي....ما زلت اذكر تلك الليلة...بقيت الى اخر الليل مع شلة في احدى الاستراحات...كانت سهرة مليئة بالكلام الفارغ..بل بالغيبة و التعليقات المحرمة.....كنت انا في الغالب اتولى اضحاكهم..و غيبة الناس..وهم يضحكون.اذكر ليلتها اني اضحكتهم كثيرا.. كنت امتلك موهبة غريبة في التقليد....بامكاني تغيير نبرة صوتي..حتى تصبح قريبة من الذي اسخر منه .. اجل كنت اسخر من هذا و ذاك.اذكر اني تلك الليلة سخرت من طفل صغير اعمى رأيته يتسول في السوق.واني سخرت منه ووضعت قدمي امامه.فتعثر و سقط يتلفت برأسه لا يدري ما يقول . و انطلقت ضحكتي في السوق... رجعت الي بيتي متأخرا كعادتي.فقالت لي زوجتي:"انا متعبة جدا,الظاهر اني سوف احمل,سقطت دمعة صامتة على خدها. حملتها الي المستشفى. دخلت غرفة الولادة. ذهبت الي البيت.اتصلت بي المستشفى و قالت لي ان زوجتي انجبت طفل اعمل . لا بصر له. خرجت زوجتي من المستشفي ز معها ابني سالم الاعمى.لم تحزن زوجتي كانت مؤمنة بقضاء الله.كنت لا اهتم بسالم................ كبر سالم و كبر....


و في وقت


كان سالم يبكي


هذه المرة الاولي الذي انتبه له فيها فاسغربت كثيرا


فقال لي ابتعد عني انا لا احبك


..........


انجبت زوجتي بعده عمر و خالد


كانت زوجتي تغضب كثيرا عندما ترى اهتمامي بخالد و عمر و اهمالي لسالم


كان سالم يبكي مرة اخرى


فقلت له ما بك


حين سمع صوتي توقف عن لبكاء


قلت ما به يا ترى فاكتشفت انه يحاول الابتعاد عني


و كأنه يقول الان احسست بي اين كنت منذ عشر سنوات


تأخر عليه اخوه عمر الذي يوصله الي المسجد


نادى عمر و لكن لا يوجد معه احد في الغرفة سوى انا


فحزن سالم


فقلت له هل تعلم من سيذهب مع اليوم الي المسجد فقال بلتأكيد عمر فقلت لا بل انا


فوجدت لسالم مكانا في الصف الأول و استمعنا الى خطبة الجمعة بعد الانتهاء من الصلاة طلب مني سالم مصحفا و قال لي افتحه على سورة الكهف اخذ المصحف وبدأ يقرأ السورة خجلت من نفسي امسكت مصحف احسست برعشة في اوصالي


.............................


و بعد سنة


******


سافرت مع اصحابي من المسجد


..


اشتقت الي اسرتي


ساعة اتصالي سالم الوحيد الذي كان ليس موجود


منذ سافرت اما كان في المدرسة او في المسجد


...................................................


رجعت من السفر


فرأيت ابني خالد يقول لي


بابا بابا


سالم راح عند الله في الجنة لأن اصابته حمى


فقالت لي زوجتي


يا الله


اذا بارت الحيل و ضافت السبل و انتهت الامال و تقطعت الحبال فناد يا الله






النهاية

14 Comments:

  1. Yahia said...
    العبرة اللي الواحد ممكن توصل للواحد من القصة دي هي عدم الاستهتار او السخرية من أحد حتى لو كان موضع للسخرية قال الله تعالي "ولا يسخر قوم من قوم" وربنا يصلح الاحوال .

    تحياتي
    بنوتة said...
    يحيى

    شكرا على تعليقك و زي ما قلت
    "ولا يسخر قوم من قوم "
    يعني بالبلدي
    محدش يسخر من حد لأن الي بيسخر ممكن تكون الناس التانية بتسخر عليه
    بس بجد قصة الولد الصغير دي قصرت فيا
    بلذات هذا المقطع
    لما الطفل الاعمى سبحان الله قرأ سورة الكهف
    ***********************************
    شكرا
    و تحياتي الي المرة القادمة
    ***********
    تحيات بنوتة الى يحيى
    mohand said...
    السلام عليكم

    قريت القصة دي قبل كده

    بس فعلا فيها عبر كتير

    تحياتي
    بنوتة said...
    مهند

    انت ممكن تكون قريت القصة دي قبل كده لكن ممكن اول مرة ماتستوعبهاش ماتفهمهاش متحسش بيها ......ممكن تقراها اكتر من مرة و بعدين تفهمها هو فعلا فيها عبر كتير بس انا مختصاراها اصلها اكتر عشر صفحات
    عاشقة الوطن said...
    السلام عليكم

    ازيك يابنوتى ياجميلة
    وحشااانى ياقمر

    القصة ديه جميلة اووى
    نتعلم منها ان احنا منتريقش على حد مهما كانت العيوب اللى فيه
    لان ديه خلقة ربنا اللى خلقها عليه
    وكمان نتعلم ان كل حاجة ممكن تقعد لينا بعد كده
    حتى ان كانت الحاجة ديه خر واحنا عملناه هيقعد فى اولادنا

    كمان نتعلم ان مهما كانت الشئ اللى ربنا اعطاه لينا فيه بعض الاشياء الغير كامله زى سالم بس ديه افضل واجمل نعمة
    لان ربنا مش يعطى الانسان حاجة سيئة بالعكس ربنا دايما بيدى الانسان الافضل والافضل


    القصة جميلة اوووى
    وياريت نتعلم منها بجد

    ومستنين مواضيعك الجديدة يابنوتى ياقمر

    تحياتى ياجميل

    سلااام
    شبــ اون لاين ـــاب said...
    بنوته

    احنا محتاجين رايك فى موضعنا الجديد
    و معلش اذا احنا قصرنا فى الزيارات لكن بجد غصب عننا

    مستنينك
    شبــ اون لاين ـــاب said...
    بنوته

    احنا محتاجين رايك فى موضعنا الجديد
    و معلش اذا احنا قصرنا فى الزيارات لكن بجد غصب عننا

    مستنينك
    هاني جابر said...
    السلام عليكم ورحمة الله
    اغيثوا غزة
    شارك معنا في القافلة الرابعة لمساعدة إخواننا في غزة
    من يريد المشاركة من المدونين عليه الاتصال برقم0105076750
    اتحاد الأطباء العرب لجنة الإغاثة والطوارئ
    بنوتة said...
    شب اونلاين اب

    البوست بتاعك رائع و كل واحد عايز يبقى معاه فلوس فا كل واحد يقول التيشرت ده ب250 جنيه و هو مش بكده اصلا و يقولوا خلاص حنعمل ديسكونت يبقى 190 و هو يبقى بكده يعمله اكنهم عملين ديسكونت_-_-_-_
    ما علينا كل واحد عايز يغلي الحاجة علشان يبقى معاه فلوس بس على رأي اغنية (لازم بكرة يبقى احلى)العيب عيب مين الطلبة و لا المدرسين بس هو عيب المجتمع الي ايم طول الوقت مستني حد يجي يديلوا فلوس و يبقى معاه فلوس و مستنيمنتجات تيجيلوا من الصين و الهند و اليابان و هو حاطط رجل على رجل بس هو ده عيب المجتمع الي مش حيتغير انا علقتلك هنا عشان تعليقات عندك مقفولة و شكرا تحياتي
    beeboo said...
    ازيك يا بنوتة
    أنا ما قريتش القصة

    بس علي فكرة أسلوبك في النقل رائع
    وخطك حلو أوي أوي
    وكمان اختيارك لألوان الكتابة جمبل جدا
    بجد أنا مبسوط إنك وصلتي للمرحلة دي
    ***
    المفروض تقولي نقلا عن مين أو تأليف مين
    بتهيألي
    kafrawy said...
    يا



    الله
    إنسان || Human said...
    الحكاية فعلاً مليئة بالعبر ...ولكن هل نعتبر

    مدونتك رقيقة يابنوته ...
    شبــ اون لاين ـــاب said...
    شبـــ اون لاين ـــاب

    عادت و مازالت اون لاين
    بنوتة said...
    شكرا لكلن من
    شباب اون لاين
    human
    kafrawy
    beeboo

Post a Comment